Strona główna
Statut
Regulamin
O nas
Galeria
Nasze sprawy
Wydarzenia
Logowanie
Kontakt
STATUT
STOWARZYSZENIA WODNEGO "LEŃ"
ROZDZIAŁ I
NAZWA, SIEDZIBA, TEREN DZIAŁANIA
§ 1.
Organizacja działająca na podstawie niniejszego statutu nosi nazwę Stowarzyszenie Wodne "LEŃ", zwane dalej Stowarzyszeniem.
§ 2.
Terenem działania jest Rzeczpospolita Polska. Siedzibą stowarzyszenia jest miasto Police.
§ 3.
Stowarzyszenie jest samodzielną jednostką i posiada osobowość prawną.
§ 4.
Stowarzyszenie może być członkiem innych organizacji, związków sportowych lub turystycznych oraz może zrzeszać przedsiębiorstwa, instytucje i osoby fizyczne.
§ 5.
Stowarzyszenie ma prawo używać pieczęci, godła, flagi, barw, odznak i znaczków organizacyjnych zgodnie z obowiązującymi przepisami.
ROZDZIAŁ II
CELE STOWARZYSZENIA ORAZ ICH REALIZACJE
§ 6.
Celem Stowarzyszenia jest:
1) Integracja miłośników czynnego wypoczynku na wodzie:
- kajakarstwa
- żeglarstwa
- motorowodniaków
2) rozwijanie wśród młodzieży i dorosłych zamiłowania do uprawiania sportu, turystyki i rekreacji, podnoszenia kwalifikacji turystycznych i krajoznawczych
3) prowadzenie szkolenia podstawowego w zakresie turystyki krajowej
4) kształtowanie pozytywnych cech charakteru i osobowości wśród społeczeństwa zwłaszcza dzieci i młodzieży
5) dążenie do poprawy czystości środowiska a w szczególności wodnych szlaków turystycznych i rekreacyjnych
6) reprezentowanie i obrona interesów członków Stowarzyszenia wobec władz państwowych i społeczeństwa
7) aktywne uczestnictwo w imprezach organizowanych przez inne jednostki
8) prowadzenie działalności w różnych formach organizacyjnych umożliwiających pozyskanie środków na realizację celów i zadań Stowarzyszenia
§ 7.
Dla osiągnięcia swoich celów Stowarzyszenie:
1) Skupia instruktorów sportowych i turystycznych
2) Prowadzi działalność szkoleniową i wychowawczą
3) Organizuje imprezy sportowe, turystyczne lub rekreacyjne
4) Zabiega o fundusze, sprzęt, majątek obiekty – potrzebne do statutowej działalności
5) Prowadzi różnorodne formy współzawodnictwa sportowego i turystycznego
6) Wydaje materiały szkoleniowe, biuletyny informacyjne i propagandowe
§ 8.
1. Stowarzyszenie w realizacji swych celów opiera się przede wszystkim nz działalności społecznej swych członków.
2. Dochody są przeznaczane na realizację celów statutowych i nie mogą być przeznaczone do podziału między członków Stowarzyszenia.
ROZDZIAŁ III
CZŁONKOWIE, ICH PRAWA I OBOWIĄZKI
§ 9.
Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na:
1) Członków rzeczywistych
2) Członków honorowych
§ 10.
Członkiem rzeczywistym może być każda pełnoletnia osoba fizyczna oraz osoba niepełnoletnia, jeśli przedstawi pisemną zgodę rodziców / opiekunów prawnych / o ile:
1) Złoży do Zarządu pisemną deklarację
2) Uiści wpisowe
3) Zostanie przyjęta przez Zarząd Stowarzyszenia
Członkiem rzeczywistym może być osoba fizyczna lub prawna, która popiera działalność Stowarzyszenia i zdeklaruje opłacanie składki w ustalonej wysokości i terminie.
§ 11.
Osobom fizycznym, członkom Stowarzyszenia, szczególnie zasłużonym dla Stowarzyszenia i rozwoju turystyki może być nadana godność Członka Honorowego Stowarzyszenia. Godność tą nadaje Walne Zebranie Stowarzyszenia.
§ 12.
Członek rzeczywisty ma prawo:
1) Uczestniczyć w zebraniach z prawem zabierania głosu i głosowania
2) Wybierać i być wybieranym do władz Stowarzyszenia
3) Korzystać z urządzeń, sprzętu turystycznego i sportowego na warunkach określonych przez Zarząd Stowarzyszenia
4) Zgłaszać wnioski dotyczące działalności Stowarzyszenia
5) Nosić odznaki Stowarzyszenia
§ 13.
Warunkiem posiadania biernego prawa wyborczego do Zarządu Stowarzyszenia jest ukończenie 18 lat
§ 14.
Członek honorowy ma te same prawa i obowiązki co członek rzeczywisty z wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego (zwolniony jest z opłacania składki członkowskiej)
§ 15.
Członkowie Stowarzyszenia są zobowiązani:
1) Aktywnie uczestniczyć w działalności Stowarzyszenia
2) Przestrzegać postanowień statutu, regulaminów i uchwał Zarządu
3) Chronić własność Stowarzyszenia przed zniszczeniem i kradzieżą
4) Szanowania i dbania o sprzęt i wyposażenie Stowarzyszenia, używania go zgodnie z przeznaczeniem, dokonywania niezbędnej konserwacji i naprawy szkód powstałych w wyniku jego niewłaściwej eksploatacji
5) Opłacać wszelkie należności
6) Reprezentować godnie imię turysty
§ 16.
Utrata członkowstwa następuje w przypadku:
1) Śmierci
2) Dobrowolnego wystąpienia, złożonego na piśmie
3) Skreślenie z listy członków na skutek zalegania w opłacaniu składek członkowskich za okres dłuższy niż 12 miesięcy
4) Wykluczenie Uchwałą Zarządu za działanie na szkodę Stowarzyszenia lub nieprzestrzeganie statutu
5) Rozwiązanie się Stowarzyszenia
Osobom skreślonym z listy członków przysługuje prawo odwołania się do Walnego Zebrania
§ 17.
Członkowie Stowarzyszenia oraz inne osoby fizyczne i prawne za wzorowe wykonywanie obowiązków i aktywny udział w działalności turystycznej i Stowarzyszenia mogą być wyróżnione pochwałą, dyplomem, odznakami honorowymi lub nagrodą rzeczową.
ROZDZIAŁ IV
WŁADZE STOWARZYSZENIA ORAZ ICH ORGANIZACJA
§ 18.
Władzami Stowarzyszenia są:
1) Walne Zebranie
2) Zarząd
3) Komisja Rewizyjna
Władze Stowarzyszenia pochodzą z wyboru.
§ 19.
1. Kadencja Zarządu i Komisji Rewizyjnej trwa dwa lata.
2. Członkowie zarządu i Komisji Rewizyjnej wybierani są przez Walne Zebranie w głosowaniu tajnym.
3. Zarząd składa się z 3 - 5 członków w tym Prezesa, Skarbnika i Sekretarza.
4. O liczbie członków Zarządu i składzie osobowym każdorazowo decyduje Walne Zebranie.
5. Wyboru członków Zarządu dokonuje się spośród kandydatów – członków Stowarzyszenia, którzy wyrazili ustną lub pisemną zgodę niż kandydowanie.
6. Komisja Rewizyjna składa się z 3 członków, którzy między sobą wybierają Przewodniczącego.
7. Komisja Rewizyjna jest społecznym organem kontroli działalności Stowarzyszenia.
§ 20.
1. Walne Zebranie jest najwyższą władzą Stowarzyszenia.
2. Walne Zebranie Stowarzyszenia jest prawomocne w pierwszym terminie przy obecności, co najmniej 50% + 1 ogólnej liczby członków a w drugim terminie frekwencja dowolna.
3. Uchwały Walnego Zebrania zapadają zwykłą większością głosów za wyjątkiem zmian w Statucie oraz rozwiązaniu Stowarzyszenia.
4. Do wyłącznych kompetencji Walnego Zebrania należy:
a) wybór Zarządu i Komisji Rewizyjnej
b) rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań Zarządu i Komisji Rewizyjnej oraz udzielanie Zarządowi absolutorium za okres objęty sprawozdaniem
c) uchwalanie kierunków działalności turystycznej, sportowej, rekreacyjnej, organizacyjnej i finansowej
d) rozpatrywanie odwołań od uchwały Zarządu
e) dokonywanie zmian w statucie Stowarzyszenia
f) nadawanie godności członka honorowego
g) zbywanie majątku trwałego
h) likwidacja Stowarzyszenia
§ 21.
Do kompetencji Zarządu należy:
1) reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz i działanie w jego imieniu
2) kierowanie bieżącą działalnością
3) wykonywanie uchwał Walnego Zebrania
4) opracowywanie okresowych planów działalności na podstawie wytycznych zawartych w uchwałach Walnego Zebrania
5) przyjmowanie i wykreślanie z listy członków
6) zaradzanie majątkiem Stowarzyszenia
7) określanie wysokości składki członkowskiej i innych opłat wynikłych z działalności oraz terminu wpłaty
8) zwolnienie z opłat członka znajdującego się w trudnej sytuacji finansowej po złożeniu przez niego pisemnej prośby
§ 22.
Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb.
Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków Zarządu, w wypadku równej ilości głosów decyduje głos przewodniczącego zebrania.
W okresie między posiedzeniami Zarządu, Prezes kieruje działalnością a w razie jego nieobecności zastępuje go Sekretarz i o podjętych decyzjach informuje Zarząd w najbliższym czasie.
§ 23.
Zobowiązania finansowe i skarbowe, czeki, weksle, pokwitowania podpisuje Prezes, Sekretarz i Skarbnik.
Dla ważności innych pism i dokumentów wymagane są podpisy Prezesa lub Sekretarza i członka Zarządu.
§ 24.
Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
1) Kontrola działalności statutowej, programowej i finansowo – majątkowej Stowarzyszenia
2) Składanie sprawozdań Walnemu Zebraniu o gospodarce finansowej Stowarzyszenia i stawianie wniosków o udzielenie absolutorium ustępującemu Zarządowi.
3) Żądanie na piśmie do Zarządu zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zebrania, do czego wystarczy dwóch członków Komisji Rewizyjnej.
4) Branie udziału w posiedzeniu Zarządu z głosem doradczym.
ROZDZIAŁ V
ZMIANA STATUTU, KONTROLA I ROZWIĄZANIE SIĘ STOWARZYSZENIA
§ 25.
Uchwały w sprawie zmiany Statutu oraz rozwiązania Stowarzyszenia podejmuje Walne Zebranie większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy członków.
§ 26.
Uchwała o rozwiązaniu Stowarzyszenia określa tryb likwidacji oraz cele, na które zostaje przeznaczony majątek Stowarzyszenia.
ROZDZIAŁ VI
MAJĄTEK, FUNDUSZE I DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZA.
§ 27.
Majątek Stowarzyszenia stanowią nieruchomości, ruchomości oraz fundusze.
§ 28.
Zarząd może nabywać majątek nieruchomy, lecz zbycie go jest dopuszczalne za zgodą Walnego Zebrania.
§ 29.
Na fundusze Stowarzyszenia składają się:
- wpisowe i składki członkowskie
- darowizny, dotacje i inne świadczenia
ROZDZIAŁ VII
LIKWIDACJA STOWARZYSZENIA.
§ 30.
Likwidacja Stowarzyszenia następuje na mocy uchwały podjętej przez Walne Zebranie większością 2/3 głosów przy obecności, co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
§ 31.
Z wnioskiem o likwidację Stowarzyszenia mogą występować członkowie Stowarzyszenia, Władze Stowarzyszenia oraz Władze Państwowe.
§ 32.
W razie likwidacji Stowarzyszenia Walne Zebranie zadecyduje o przeznaczeniu majątku Stowarzyszenia i powołuje Komisję Likwidacyjną, która przeprowadzi proces likwidacyjny.
Police, dnia 19-05-2007 r.